Egy ideje már, hogy a Pázmándi Mesefalu Közösségben beszélünk a helyi termék felvásárlásról, bevásárló közösség működtetéséről és az átadópont szervezés lehetőségéről (alább röviden összefoglalom, hogy pontosan miről van szó). Néhány hónapja folyik már a termékfelvásárlás helyi termelőktől (tojás, zöldség, gyümölcs, szörpök, sajtok, egyéb), egyre nagyobb sikerrel (forgalommal!) a termelők és vásárlók nagy megelégedésére. Most lépünk egyet és a Natúrkosár Egyesület keretein belül - Érd és Diósd után - 2012. július 1.-vel Pázmándon is megnyitjuk az Átadópontot (egy hónapig beüzemelési próbaidővel!), ebben a helyes kis házikóban (lásd a képen), a Pázmándi Mesefalu Közösség szolgáltatása gyanánt, a Natúrkosár hálózat részeként. Az utóbbi azt jelenti, hogy a helyben nem kínált termékeket a Natúrkosár ajánlatából lehet megvásárolni Pázmándi átvétellel. A vásárlás menete az, hogy az email-ben bejelentkező vásárlóknak kiküldjük a kínálati árlistát minden hétvégén, amelyen online bejelölik igényeiket, s a hét egy napján (pl. minden pénteken, a napot és az átadási időpontot, címet megírjuk a bejelentkezett, rendelést feladó vásárlóknak) összegyűjtve, becsomagolva mindenki átveheti heti rendelését az Átadóponton. Csak vegyszermentesen, ellenőrzött körülmények között termelt, garantáltan friss árut kínálunk, kölcsönös bizalmon alapuló termelő és bevásárló közösségi hálózatunkban. A termelőket folyamatosan bemutatjuk a vásárlóknak egy-egy átadónapon személyesen. Aki szeretne csatlakozni ehhez a rendszerhez termelőként vagy vásárlóként, írjon emailt a következő címre: gmari@t-online.hu.
Mi a bevásárló közösség?
A helyi termelők egy jelentős részének nincs módja arra, hogy áruját a piacra vigye, közvetlenül árusítson (nem tud közlekedni, nincs erre ideje, az áruját nem tudja csomagolni, készletezni, stb.). Következésképpen terményeit nem tudja értékesíteni, ami megkérdőjelezheti a munkáját, megfosztja a jövedelmétől. Vannak olyan termelési mennyiségek és ingadozások, amelyek nem is teszik hatékonnyá a piacozást.
A fogyasztók nagyobb bizalommal vásárolnak olyan termelőktől, akiket ismernek, akikhez hozzászoktak. A bevásárló közösség egymást személyesen ismerő, egymáshoz bizalommal lévő emberek csoportjává szervezi a vásárlókat és a termelőket. Így – egyfajta önmagát a csoport által folyamatosan ellenőrző – bizalmi kereskedelmi rendszer alakul ki, amelyben megfelelő feltételek megléte esetén (kapcsolati felületek, közösségi helyek) természetes módon jelennek meg a szolidaritás és közösségi együttlét formái is.
Mi az átadópont?
Az átadópont egy hely, ahol a helyi termelőktől interneten megrendelt termékeket összegyűjtik, és a vevők átvehetik. Ez tehát nem egy bolt, ahová bárki bemehet vásárolni, hanem időszakosan, kizárólag az átadás-átvétel idején nyitva tartó hely. Célja kifejezetten logisztikai, a termelő és a vásárló kapcsolatának elősegítése, hatékonyabbá tétele, a több termelőtől vásárló, helyismerettel nem rendelkező vevők, valamint a több vásárlóval kapcsolatban álló termelők helyzetének megkönnyítése.
Az átadópont funkciói részben az átadás-átvételhez, részben pedig a bevásárló közösség más igényeinek kapcsolódva a következők lehetnek:
a) Átadópont funkciók:
- a helyi termékek begyűjtése és átmeneti tárolása,
- a „kosarak” összeállítása a megrendelések szerint,
- az átadás-átvétel, az elszámolások adminisztrálása.
b) Közösségi funkciók:
- információk közvetítése a termelőkről, termékekről,
- egyes termelők időszakos bemutatkozása a helyszínen,
- a közösség tagjainak találkozása, ismerkedése egymással.
Előnyök és további lehetőségek
Az átadópont serkentőleg hathat a helyi termelés, termékek lehető legszélesebb körű feltérképezéséhez, a forgalom, felvásárlás fellendítéséhez, ami a bevásárló közösség pázmándi működéséből – helyi felvásárlással és érdi, valamint diósdi átadópontokkal – már egyértelműen érzékelhető. Az Átadópont egy közbenső lépés a helyi piac megszervezéséhez, a helyi termelők felkutatásához és egy nagyobb vevőkör kialakításához, figyelemmel akár a Velencei-tó és a környék turisztikai forgalmára is.
Amennyiben a helyiség erre alkalmas, kezdeti megoldásként szolgálhat a helyi termékek állandó bemutató helyeként. Ebből idővel kinőhet egy – nem szükségképpen az első helyen – helyi információs és tájékoztató központ, amelynek a helyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos tájékoztató és bemutató funkció szerves része. Az Átadópont egy köztes állomás, elősegítője lehet a helyi gazdapiac létesítésének, amennyiben a termelőket meggyőzheti arról, hogy érdemes befektetniük, termelésüket felfuttatni.
Utolsó kommentek