A budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem EcoLab csoportja azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy miképpen függ össze, hat egymásra a művészet, az építészet, a közösség és a ökologikus életmód. Egy előadások és fórumbeszélgetések formájában zajlórendezvénysorozat keretében, konkrét projekteken keresztül vizsgálják ezek összefüggéseit. A hawaii-i és pázmándi mesefalu programok bemutatására szóló meghívás nyomán öten mentünk el: Márton Anikó, Varga József, Takács Ferenc (Fecó), Gáspárné Takáts Mária és Gáspár Mátyás. Már az intézmény maga is sugallta a művészet sokkal intenzívebb szerepét annál, mint amit a képtárakban, köztéri szobrok és hagypmányos "kiállítás" jellegű műélvezet során tapasztalunk.
Az egyetemi épület belső terének szinte minden részében - falakon, padlón, mennyezeten, oszlopokon - funkcionális műalkotások, dizájn elemekragadják meg a látogató figyelmét. A diákokon is érződik a közvetlen, egyéni, a világra nyitott, kreatív formabontó, de egyáltalán nem tolakodó viselkedés. Jól érzékelhető volt ez az első prezentáción, amelyet Azadeh Rahnama tartott ékes magyarsággal Damaszkuszról A kert és a város szimbiózisa címmel. A második előadást Mikulsicsák Alíz tartotta Nyitott udvar - közösségi bolhapiac címmel. Bemutatta a Budapest házudvaraiban szerveződő, közösségfejlesztő célú bolhapiac rendezvényeket (első kép).
A mi beszámolónk váltotta ki a legnagyobb érdeklődést. Olyan kérdések és témák kerültek a figyelem középpontjába, mint a falvak helyzete, gazdasága, értékei, ökologikus átalakulásának lehetőségei az ökofalvak és a pázmándi modell szerint, mindebben az egyes ember és a közösség szerepe. Magvas gondolatok és sejtések ellenére nyitva maradt az a kérdés, hogy vajon mi akadályozza azt, hogy a városi bérházakban kialakuljanak szolidáris kisközösségek. A részvételünk hozadéka volt egy együttműködési megállapodásra vonatkozó szándék kifejezése az EcoLab és a mesefalu projektek, ill. ezen keresztül Pázmánd község között, amelyben a szakmai segítégért cserébe felajánluk a programok tapasztalatait az egyetemi képzés céljaira.
Utolsó kommentek