A Mesefalu offgrid közösségi törekvéseinek és a politika összefüggéseiről többször ejtettünk szót kicsiben és nagyban egyaránt (lásd a politika címszó alatt). Egy meglehetősen messze mutató, a Mesefalu kapcsán felvetődő - egyébként a hazai társadalmi életben nem ismeretlen - kérdés vetődött fel, jelenség bontakozott ki. Ez pedig a "gyüttmentség". A faluközösségekben a beköltözőkre használják a kifejezést, jelezve, hogy nem, vagy gyengén kötődnek (különösen beköltözésük elején) a közösséghez az éppen megtelepedett emberek. A Népszótárban ezt a definíciót olvashatjuk a fogalomról: "A nem őslakos, a más vidékről, faluból betelepült ember (pl. a beházasodott is). A szó afféle "lenéző" színezetű volt, sőt még ma is hallani, azokra, akik nem ott születtek, úgy jöttek, "gyüttek". (Zala és vidéke népnyelv, tájszó.)". A kifejezés szociológiailag teljesen érthető, jóhiszemű és nem lenéző alkalmazása azt jelenti, hogy a betelepülőt a közösség figyeli, próbára teszi egy darabig, amíg megállapítja, hogy a beköltöző mit hoz a közösség számára, ahogy fogalmazni szoktak, "mit tesz le az asztalra", ettől függ a befogadása a helyi közösségbe. Ez teljesen rendjén van. Más a helyzet azonban, ha a gyüttmentséget elhatároló "eredetmegjelölésként" tekintik - annak bármely más, erre alkalmas tartalmával, ami lényegét tekintve nem más, mint idegengyűlölet! - helyi vagy magasabb szintű, közösségi vagy társadalmi - egy csoport általános, szélsőséges esetben elszigetelő, kirekesztő megkülönböztetéseként, azaz politikai kategóriaként kezdik alkalmazni.
Ez az út nagyon messzire vezet és rendkívül veszélyes. Amikor valaki - aki magát is gyüttmentként azonosítva - arra szólítja fel a Mesefalu közösségének egyes tagjait, általánosan gyüttmentnek minősítve őket, hogy ne szóljanak hozzá a helyi politikai vitákhoz, hagyják, hogy a tősgyökeres lakók maguk rendezzék egymás között a vitáikat, akkor - talán akaratlanul - nagyon veszélyes vizekre evez. Először is, feltételezi, hogy mindenki, mindenkiről számon tartja, hogy ki a gyüttment, azaz eredetét, származását. Ezt hadd ne feszegessük tovább, legyen itt elég a megrendítő kép és a hozzátartozó link. Másodszor, a felszólítás azt is feltételezi, hogy a helyi közösség politikai ügyei olyanok, amelyekbe a beköltözőknek nincs beleszólásuk. A jelenlegi magyar jogi , közigazgatási helyzetben ez jogfosztással lenne egyenlő, alapvetően demokrácia ellenes korlátozásnak minősülne. Harmadszor pedig, káros a közösség számára, amelynek az érdeke, hogy a beköltözők értékekkel, javakkal gazdagítsák a helyi életviszonyokat. E hozzájárulásnak része a tisztességes, okos beszéd, véleménynyilvánítás is. A Mesefalu Közösség ez utóbbit tűzte a zászlajára, ha meg tud felelni ennek belső és külső követelménynek akkor jogtalan, indokolatlan, értelmetlen és káros a tágabb közösségre nézve, ha gyüttmentként kirekesztésre, karanténba zárásra ítéltetne. Szerencsére itt azért még nem tartunk. Az óvatosság azonban nem indokolatlan, kis lépések is vihetnek veszélyes utakra.
Utolsó kommentek