Egyre többet beszélünk a helyi, kisközösségi piacok szükségességéről, ahol a termelő, kifejezetten az őstermelő és a vásárló találkozik, vagy ahol az eladó saját készítményeit, műveit, vagy éppen feleslegessé vált dolgait adja el (bolhapiac). Nevezhetjük ezt gazdapiacnak (Farmer's Market), ahol mindez egyszerre megtalálható. De ennél sokkal többről van szó. A piac - amióta létetik - az értékek (termékek, szolgáltatások, információk) cseréjének, a személyes kapcsolatok közösségi színtere. Messze nem csak az üzlet, az adás-vétel a lényege. Nagyon fontos közösségformáló, -erősítő, -fenntartó, településalakító, s nem utolsó sorban a szabadidő eltöltésének szórakoztató, kikapcsolódást kínáló társadalmi intézmény. Az első települések, majd a városnegyedek a piacok köré szerveződtek. Gondoljuk végig, mi mindent veszít(ett) egy település azzal, ha megszűnik a piaca.
A magyar kistelepülések döntő többsége szenved ettől hosszú évtizedek óta. Nehezen érthető, hogy miért nem vált az egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb!) falufejlesztési témává a piac újjáélesztése, ami értelmet ad a helyi termelésnek és helyi értékesítésnek. Nem igaz, hogy a modern világban csökken a hagyományos piac szerepe. Ezt a nyugati világ gazdapiacainak virágzása egyértelműen cáfolja. Sőt, alighanem további, hosszú és szép jövő elé néznek. Az első videó és kép a Hawaii Nagy Sziget egyik vasárnapi piacának (Maku'u) kinálatát mutatja be. A második videó és kép pedig azt, hogy a Farmer's Market egyben szórakoztató időtöltés: zene, tánc, játék, finom ételek, de lehet bármi egyéb, ami érdekes, hasznos és kikapcsolódást ígérő időtöltésnek számit, ebben rejlik igazán nagy közösségformáló és -fenntartó ereje.
Utolsó kommentek