Megpróbálom a községben kialakult - a Mesefalu Közösséget is érintő helyzetet - amennyire tudom, pártatlanul bemutatni, közben megnyugtatásként gyönyörködjünk a falu szépségében Robi kutya szemével (Vértes János, a Mesefalu Közösség tagja és Robi kutyájának sétáiról szóló albumból valók a képek, köszönjük!). A tény az, hogy a képviselő-testület 5:2 arányban feloszlatta magát azzal az utólagos indoklással, hogy nem tudnak együtt dolgozni a polgármester asszonnyal. Ez a helyzet a ciklus kezdetétől fogva látható volt, de most gondolták időszerűnek a lépést a "másik választói csoporthoz" kötődő, többségben lévő képviselők. A leköszönő polgármester öt cikluson keresztül vezette a falut. Egy ilyen váltás óhatatlanul veti fel, idézi elő a helyi hatalmi és érdekviszonyok átalakulását. Döntően ezért is alakult ki a "veszekedős" helyi kormányzás, hiszen korábban megszerzett helyi társadalmi, gazdasági, szervezeti pozíciók kerültek veszélybe. A jelenség egyáltalán nem pázmándi sajátosság, számos ilyen "polgármester-testület" konfliktust ismerünk, amikor a felek nem tudnak normálisan együtt dolgozni a helyi közösség érdekében.
A jogi végzettségű, vehemens, magát sokfelé szétaprózó, mindent - lelkiismerete által vezérelve - felügyelni igyekvő fiatal, három gyermekes családanya polgármestert, aki életformájának tekintette ezt a pozíciót, nem könnyű követni. Nem minden akciója tetszik mindenkinek, időnként sértődésekhez is vezethet, amit lehet jóindulatúan és ellenségesen is kezelni attól függően kiknek az érdekkörébe lép be éppen a közösség javát tartva szem előtt. Még egy ilyen kis közösségben is - mintegy 2000 lakosú faluról van szó - több emberes feladatot visz, mert nem elégszik meg a testületi vezető kényelmes pozíciójával, hanem pályázatokat készít elő és menedzsel, rendezvények sorát szervezi és vesz rajtuk részt, itthon és külföldön, a szakmai és társadalmi közéletben, sajtóban személyesen képviseli a települést, s rövid pórázon igyekszik tartani a hivatalát, amely korántsem tekinthető olajozottan működő szervezetnek.
Ez még a teljes képviselő-testület aktív támogatása mellett is szinte lehetetlen vállalkozás. Ellenszéllel pedig kifejezetten kockázatos. Hogyan jön a Mesefalu Közösség a képbe, hogyan érinti ez a tőle függetlenül kialakult "belviszály"? A Mesefalu elképzelés vonzó sok városi számára, akik természetközeli, egyszerűbb, ökologikus életre vágynak egy szolidáris kisközösségben. Pázmánd lakóinak döntő többsége befogadó, érti és megérti a "mesefalusok" törekvéseit, a közösség fele-fele arányban helyiekből és beköltözőkből áll. A falu iránti érdeklődés a Mesefalu révén folyamatos, leginkább fiatal, gyerekes, értelmiségi családok részéről. A polgármester asszony a falu fejlődésének, értékei gyarapodásának egyik lehetőségét látja ebben a folyamatban és pártolja a Mesefalu programot. Ellentábora viszont nem nézi jó szemmel az "idegenek" beáramlását, mert vélhetően fenyegeti az általuk képviselt "helyi elit" kizárólagos vezető pozícióját, bár ilyen babérokra a Mesefalu csoport tagjai egyáltalán nem törekszenek.
A Mesefalu csoport "belecsöppent" a régi és új helyi elit közötti, nem csituló párharcba, ezért a polgármester asszonnyal kialakult, a Mesefalu Közösség tagjai számára magától értetődő jó kapcsolat miatt az ellentábor eleve ellenségként, "betolakodóként" kezelte a kezdeményezést és annak résztvevőit. Így még esélye sem volt annak, hogy a két csoportosulás között valamiféle intézményes ismerkedési folyamat alakuljon ki. E helyett kezdettől fogva létrejött egyfajta távol tartás, gyanakvás a két tábor között. A mesefalusok többnyire nem tudván kik alkotják az ellentábort számos esetben alakítottak ki személyes, jó kapcsolatokat olyanokkal is, akik inkább a másik oldalhoz kötődnek. Tény tehát, hogy szép számban vannak olyan "köztes" emberek, akik mindkét tábor tagjaival ápolnak jó kapcsolatokat, ez a jelenség azt mutatja, hogy döntően nem "jó" és "rossz" emberek állnak egymással szemben a két oldalon, hanem lényegében hasonlóak, akik különböző okok miatt belekényszerültek egy történeti megosztottság helyben kialakult szerepeibe.
Vannak azonban a faluban, vagy másutt élő, de Pázmándban "érdekelt" (pl. elszármazott, a helyi közéletben résztvevő) emberek néhányan, akik ezt a helyzetet meglehetősen szélsőségesen látják, vagy szeretnék látni és kihasználni. Ők különböző módokon (fórum, röplap, hírterjesztés) a végletekig "kifeszítik" a vitákat a címzettek által ellenőrizhetetlen állításokkal, miközben "hazugoznak", "gyüttmenteznek", "férgeznek", "szaroznak" embereket és ügyeket érintően egyaránt, Jóhiszeműségük feltételezéséhez - bár a stílus rendkívül árulkodó - nagyon nagy jóindulat szükséges. Ilyen vitahelyzetben esélye sincs egymás érvei jobb megismerésének, az álláspontok közeledésének, megállapodásnak például a helyi közösségért érzett felelősség minimumában. A vitatémák között - itt-ott, nem meghatározó mértékben ugyan, de - megjelenik a Mesefalu is, jól érzékelhetően az "idegenek" falu- és hagyományellenes programjaként és csoportjaként. Egyes pletykák szerint, az általunk is örömmel üdvözölt Pázmándi Spájz a Mesefalu csoport által egy év óta sikeresen működtetett Pázmándi Natúrkosár ellenében szerveződött az ellentábor által, lényegében hasonló szervezési elvek szerint. Ami tény, hogy kezdeményezője a Mesefalu rendszerében ismerte meg ezt a lehetőséget, s innen kiválva önállósította magát az "ellentáborral" összefogva. A Mesefalu Közösség ennek ellenére, erről a pletykáról tudomást nem véve üdvözli a kezdeményezést, amennyiben az a helyi piac erősítését szolgálja.
A Mesefalu Közösség számára fájó, hogy belesodródott ebbe a helyzetbe. Különösen azért, mert tagjai az itt élők felé a legmesszebb menő tisztelettel, a közösség iránti nemes alázattal fordultak, s ez a megközelítésük máig sem változott. Céljaik teljes mértékben egybeesnek az itt élők céljaival. Ennek számos bizonyítékát tapasztalták meg, akár a csatlakozó helybéliek, az új barátok, a programjainkban résztvevők, a visszajelzéseket küldő szimpatizánsok által. Meg vagyunk győződve, hogy programunk jelentős mértékben gazdagítja Pázmánd értéktérképét (ezt a mi kezdeményezésünkre kezdték el megrajzolni), programjait, vonzerejét, ismertségét és elismertségét. Mi nem soroljuk be magunkat egymással szemben álló táborokba. Igyekszünk mindenkit megismerni, s emberi értékek és teljesítmények mentén építjük kapcsolatainkat. A kirekesztőktől, gyalázkodóktól, "gyüttmentezőktől", politikai számítóktól azonban elszigeteljük magunkat, mert őket a helyi közösség számára ártalmas szereplőknek tartjuk.
Utolsó kommentek