Hogyan rövidíthető le az út az élelmiszer-ellátásban a termelő és fogyasztó között? Hogyan tehető ez a kapcsolat bizalmi jellegűvé, amelyben jól ismerik egymást, bizalommal vannak egymás iránt, ki van zárva minden más, közvetítői, elosztói, stb. értéktorzító érdek? Különösen lényeges egy ilyen kapcsolat, ha biológiailag tiszta termékekről beszélünk. Nos, ilyen a mind gyorsabban, különböző neveken terjedő bevásárló közösségi mozgalom, s amelynek egyik csoortjába, a szatyorközösségbe - egészen pontosan: Érdi Natúr Kosár - mi is bekapcsolódtunk. A Pázmándi Mesefalu Közösség két tagja - Kasuba Éva (a képen jobbról) és Márton Anikó (a képen balról) - működteti rendkívüli lelkesedéssel, hozzáértéssel és empátiával. Épp ma voltak a rádióban a témával, itt meghallgatható a velük észült anyag, Szegedi Júlia készítette a riportot. Az internetes támogatással működő modell igen egyszerű: a bevizsgált, közösségi tagok által hitelesített őstermelők megadják a termékeik, rendelkezésre álló mennyiségeik és áraik listáját a hét adott napjáig, ezután a közösség fogyasztói tagjai adott napig bejegyzik (online) az igényeiket, s egy következő napon (egy héten belül, mindig ugyanazon a napon, ez péntek) lehet menni az összekészített, előre csomagolt, átvételkor ellenőrizhető áruért. Ilyen egyszerű.
A vásárlók egyszerre kosárnyi árut, átlagosan 10-15-féleséget visznek: tej, vaj, sajt, tejföl, körözött, szószok, kenyér, tészta, sütemény, savanyúság, lekvár, s még sok-sok minden, közöttük egészen sajátos, egyedi, különlegesen finom házi készítmények (a képen az asztalon finom kóstoló várja a vásárlókat), amelyeket a boltokban hiába keresnénk. Nagyon lényeges mozzanat a megoldásban: a közösség. Hetente 25-30 megrendelői kapcsolatot bonyolítanak le, 40 család részéről. A termelők és fogyasztók fokozatosan megismerik egymást. Mindenki bízik a másikban. A modern közgazdaságtan már kalkulálja modelljeiben a társadalmak bizalmi tőkéjét (Fukuyama). Nos ebben a kis társadalmi mechanizmusban a bizalmi tőke (társadalmi kohézió) tetten érhető, túlzás nélkül mondhatjuk: megélhető. Nagyon kellemes élmény. Az ember szívesen utazik egy héten egyszer néhány tucat kilométert, annak tudatában, hogy jó emberektől, jót kap, s vásárlásával egy jó közösséget, s ügyeket (egészséges táplálkozás, kistermelők piaci lehetőségeinek kiszélesítése, jövedelemhez juttatása) is szolgál. S még meg is takarít, mert olcsóbban, közvetlenül a termelőtől vásárol. Most azon leszünk, hogy pázmándi termelőket is bekapcsoljunk a rendszerbe, s így biztosabb piacot teremtsünk a számukra. Mi, pázmándi lakosok fogjuk hitelesíteni őket, vállalunk értük felelelősséget, akikért persze vállalható. Az érdi szatyorközösség jelenlegi teljesítményének csúcsához közeledik. Vagy bővül, vagy újabb közösség nő ki belőle, mondjuk Pázmánd gyűjtőhellyel, akár a helyi élelmiszer gazdapiac csírájaként. Ez a lehetőség is benne van ebben a rendszerben.
Utolsó kommentek